Gezonde voeding, gewrichten in topvorm!

Om uw kraakbeen in topvorm te behouden, dient u op uw voeding te letten! Eet de nodige hoeveelheid fruit en groenten en verbeter uw antioxidatieve afweermechanismen door vitaminen en mineralen op te nemen, om zo uw gewrichten te versterken.

Onmisbaar calcium

Artrose verstoort het metabolisme van het bot, het kraakbeen en de gewrichten. Het is bijgevolg noodzakelijk om calcium aan te leveren voor het behoud van een normaal beendergestel. Wanneer het samen met vitamine C en D wordt ingenomen zou het zelfs nog doeltreffender zijn. Vergeet niet dat sommige zuivelproducten slechte vetten kunnen bevatten.

Op een gezonde manier voldoende calcium opnemen is mogelijk door het eten van sardines, amandelen, rozijnen of kruisbloemige groenten zoals spruitjes, broccoli, boerenkool,... Sommige mineraalwaters zijn eveneens een goede bron van calcium.

Goed om te weten: 100 gr chinese kool bevat evenveel calcium als een glas melk.

Groenten en fruit tegen artrose

Bij pijnlijke gewrichten stijgt het aantal vrije radicalen. Om deze te neutraliseren zijn veel antioxidanten, vitamine C, E, carotenoïdes en polyfenolen nodig.
Vruchten die hier bijzonder goed scoren: bessen en rood fruit (blauwe bosbes, aardbeien, frambozen, braambes, rode bes, kersen), citrusvruchten, pruimen, kiwi’s, ananas en dadels, zeer rijk aan antioxidanten.

Wat de groenten betreft, zijn het wederom de kruisbloemige groenten die hooggedoseerd zijn (bloemkool, rode en witte kool, spruitjes, broccoli, koolraap, boerenkool, savooikool, radijs, koolrabi, knol, etc.). Deze zijn rijk aan vitamine C en K en bevatten veel antioxidanten.